חיפוש

משכנתא בקבוצת רכישה – כל מה שאתם צריכים לדעת

עולם הנדל"ן עלול להיות מבלבל ויקר, בעיקר עבור אנשים ללא ניסיון בתחום. בדיוק בגלל זה, נולד הקונספט של קבוצות הרכישה, המאפשר לקבוצת אנשים, שבנפרד לא היו יכולים לרכוש נדל"ן, להתאגד ולקנות נכסים יחד. נושא המשכנתאות רלוונטי במיוחד למתעניינים בקבוצות רכישה, לכן ריכזנו עבורכם את כל המידע הדרוש לפני שתצאו לדרך.

 

אז מה זה בעצם קבוצת רכישה?

נושא קבוצות הרכישה צבר תאוצה עצומה בשוק הנדל"ן הישראלי בשנים האחרונות. בגדול, מדובר על קבוצה של רוכשים עצמאיים המשתמשים בהונם המשותף על מנת לרכוש או לבנות נכסי נדל"ן. בכל הנוגע למימון ולמשכנתאות, השתייכות לקבוצת רכישה מאפשרת לאנשים בעלי הון עצמי נמוך יחסית לקבל תנאי מימון טובים בהרבה ממה שהיו מקבלים לבדם ולרכוש נכסים אותם לא היו מסוגלים לרכוש באופן עצמאי.

פרשת ענבל אור שעלתה לכותרות ב- 2016, יצרה לעולם קבוצות הרכישה תדמית שלילית של ענף בעל רמת סיכון הגבוהה בהרבה ממה שקיים במציאות. מדריך זה יעזור לכם להבין ולהחליט באופן מושכל ועצמאי האם זה מה שמתאים עבורכם.

 

משכנתא בקבוצת רכישה

בדומה לעיקרון הכללי של קבוצות הרכישה, לקיחת משכנתא בתור קבוצת רכישה מאפשרת לכם להנות מכוח רב יותר אל מול הגוף המממן ובכך להטיב את תנאי המשכנתא אותם תקבלו. בעוד שבתור משקיעים עצמאיים הניגשים לקחת משכנתא הייתם עומדים לבד אל מול הבנק או הגוף המממן, כחלק מקבוצת רכישה יעמוד לרשותכם כוחה של הקבוצה כולה, או בקיצור, תיווכחו שהשלם אכן גדול מסכום חלקיו.

 

יתרונות וחסרונות במשכנתא קבוצת רכישה

כמו בכל דבר בחיים, גם לקבוצות רכישה יש יתרונות וחסרונות. על מנת שתוכלו להבין את האפשרויות שלכם בצורה המיטבית ולהגיע להחלטה הטובה ביותר, סיכמנו עבורכם את היתרונות והחסרונות העיקריים העומדים לפניכם בלקיחת משכנתא קבוצתית ואת ההבדלים העיקריים בין משכנתא רגילה למשכנתא בקבוצת רכישה.

 

יתרונות

  • תנאי המשכנתא: היתרונות בתנאי המשכנתא והריבית אותה תצטרכו לשלם בעת לקיחת משכנתא כחלק מקבוצת רכישה הם ברורים. ראשית, החיסכון נובע מכך שבדרך כלל, נחסכים מכם דמי הניהול, כיוון שמוביל הפרויקט (שהוא חלק מקבוצת הרכישה) נותן את שירותיו בחינם. כמו כן, אין צורך להוכיח לגוף המממן כי הדירות נרכשו מראש. ההון העצמי אותו תדרשו להוכיח ולהשקיע יהיה נמוך משמעותית אף הוא. כחלק מקבוצה, תזכו גם לגמישות בכל הנוגע לתנאים לחברי הקבוצה השונים, בהתאם ליחסים בינכם לבין שאר חברי הקבוצה, ולמה שהוחלט בין החברים על סמך הצרכים והיכולות שלכם ושלהם.

בנוסף, משך ההלוואה, או הזמן אותו תידרשו לשלם את המשכנתא מצטמצם משמעותית כשאתם לוקחים משכנתא בקבוצת רכישה. בעוד שמשך הזמן הנדרש לשלם משכנתא רגילה עלול לקחת בין עשרים לשלושים שנים, במשכנתא קבוצתית משך הזמן הממוצע להחזר ההלוואה הוא כשנתיים עד ארבע שנים בלבד.

  • ההתנהלות הבטוחה: סביר להניח שגם אם אין לכם ניסיון של שנים בהתנהלות מול בנקים וגופי מימון שונים, יהיה מישהו בקבוצת הרכישה שלכם עם ניסיון כזה. יתרון זה יעזור לקבוצה להשיג את התנאים האופטימליים עבורכם ועבור הקבוצה.
  • כוח המיקוח אל מול הגוף המממן: בניגוד למשקיע עצמאי הנאלץ לעמוד לבדו אל מול הגוף המממן, לקבוצות רכישה יש יתרונות ברורים בכל הנוגע לכוח המיקוח העומד לרשותכם. ההון המשותף של הקבוצה יהיה גדול משמעותית מההון העומד לרשות אדם עצמאי, וכתוצאה מכך גם כוח המיקח של הקבוצה.
  • הדרכה וייעוץ: בדומה לסעיפים הקודמים, היתרון הנובע מהגיוון המקצועי והרקעים השונים של חברי הקבוצה יעזור להכווין אתכם ואת שאר חברי הקבוצה לעבר ההחלטות הפיננסיות הנכונות. כמו כן, ישנם יועצי משכנתאות מנוסים המתמחים במשכנתאות לקבוצות רכישה שיוכלו לעמוד לצידכם ולעזור לכם לאורך כל הדרך.

 

חסרונות

  • תלות בקבוצה: היתרונות העומדים לרשות הקבוצה נושאים בתוכם גם חסרונות. ראשית, עליכם לזכור שכל ההחלטות הינן משותפות לכלל חברי הקבוצה ושיש להתחשב בצרכיהם ורצונותיהם של אנשים אחרים. לדוגמה, לא תוכלו לקחת החלטות ללא אישור שאר חברי הקבוצה. תמיד קיימת האפשרות של ניגוד אינטרסים בין חברי הקבוצה העלולה ליצור סכסוכים ואי נעימויות. אך הדרך האידיאלית להימנע ממקרים אלו נעוצה בפתיחות ושקיפות בינכם לבין חבריכם לקבוצת הרכישה. זכרו שתמיד יותר משתלם לדבר ולפטור בעיות בדרכי נועם!
  • חוסר ניסיון שלכם או של חברים אחרים בקבוצה: בין אם אתם כרישי נדל"ן מיומנים או רק מתחילים את דרככם בתחום, השתייכות לקבוצה בה לא כולם חולקים את רמת הניסיון שלכם עלולה ליצור חששות טבעיים בכל הנוגע להליך קבלת ההחלטות. לא מעט אנשים נוטים נרתעים מחוסר הניסיון שלהם עצמם או של חבריהם לקבוצה, ובכך מוותרים לפני שעוד התחילו. למרבה המזל, סביר להניח שבקבוצת הרכישה שלכם יהיו כמה אנשים עם ניסיון מוכח בעולם הנדל"ן, בנוסף ליועצי משכנתאות המנוסים בעולם המשכנתאות הקבוצתיות הזמינים לשירותכם.
  • הריבית עלולה להיות גבוהה יותר: למרות שההון העצמי אותו תצטרכו להציג כחלק מקבוצת הרכישה יהיה נמוך יותר, הריבית אותה תידרשו לשלם תהיה בדרך כלל גבוהה יותר. יש לציין שהריבית היא זהה לכלל חברי הקבוצה, אך לאחר סיום הבניה תוכלו לקבל מהבנק תנאי ריבית רגילים.

 

למידע נוסף בנושא, מוזמנים להיכנס לאתר משכנתאות.

 

סיכום

אחרי שעברנו על היתרונות, החסרונות וההבדלים העיקריים בין משכנתא רגילה למשכנתא בקבוצת רכישה, ההחלטה על המסלול המתאים לכם היא כולה שלכם. כיום, רובם ככולם של הבנקים וגופי המימון השונים במדינה מאפשרים מימון לקבוצות רכישה, ובחלקם אף קיימות מחלקות ייעודיות לתחום. יש לזכור שבניגוד ל- 2016, השנה בה פרשת ענבל אור עלתה לכותרות, הניסיון והמודעות לנושא מאפשרים התנהלות הרבה יותר מקצועית ובטוחה.

אנשים בחליפות לוחצים ידיים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעשויות לעניין אתכם
סוככים חשמליים
כללי
כמה יעלה לכם סוכך חשמלי ומה יתרונותיו

הסוכך החשמלי עלה לאחרונה לכותרות וגרם להתעניינות רבה בקרב הציבור. בעלי מרפסות רבים תרים אחר מידע רלוונטי ואנחנו כאן כדי לספק אותו. בשורות הבאות נציג בפניכם את הפרטים העדכניים אודות

מכונת כתיבה
כללי
אילו מודלים להעסקה קיימים?

בעבר היה נהוג שעובדים שמועסקים בחברה מסוימת, מקבלים ממנה את כל השירותים הנדרשים מתוקף חוזה העבודה בין הצדדים (תשלומי שכר, חופשות, ימי מחלה, דמי הבראה ועוד). עם זאת, בשנים האחרונות