חיפוש

החזרי מס בעידן המודרני

ניתן לתעד את ראשיתו של גביית המס לתקופת מסעות הצלב, בה הכסף יועד למימון מסעות אלה. מאז ועד היום (וניתן להניח כי הדבר לא עתיד להשתנות בעתיד הקרוב), הורגלנו כי אנו נמצאים בצד "המשלם". עם זאת, יש כאן גם "אבל". באופן שכמעט לא מתקבל על הדעת ישנה דרך בה נוכל גם אנחנו, הרגילים להיות בצד המשלם, להיות, גם אם לרגע, בצד המקבל ולא המשלם, ויקרא הדבר החזרי מס. הכוונה היא להחזר כספי מצד רשות המיסים עבור מס ששילם מעבר לנצרך.

חישוב החזר המס באמצעות "נקודות זיכוי"

אם כן, מהן למעשה אותן נקודות זיכוי שכולם מדברים עליהם? נסביר. נקודות אלו הן למעשה הדרך לחשב מה הוא הסכום אותו יש להפחית מסך המס אותו חייב אדם על הכנסה חייבת. החוק בישראל מגדיר נקודות זיכוי כ-"סכום המקוזז כנגד המס לאותה שנה". האזכור הראשון בחוק הישראלי לנקודות מס מצוי בפקודת מס הכנסה (תיקון 22 לפקודה) משנת 1975. עם זאת, חשוב לציין כי מאז ייסודן של נקודות הזיכוי חלו שינויים רבים בתנאים הזכאות להן, לצד גם שווין.

כיצד נקודות המס מחושבות?

על מנת להבין את היקף השינוי, ניתן לבחון את ערכן החל משנת 2000. בשנה זו ערכה החודשי של נקודות זכות אחת עמד על 167 ₪ (ערך שנתי של 2,004 ₪), ואילו כיום בשנת 2018 ערכה החודשי הינו 216 ₪ ואילו ערכה השנתי עומד על 2,592 ₪. את העלייה, הניכרת יש לומר, בערכן של נקודות המס ניתן לייחס לעלייה ביוקר המחיה בארץ לצד גובה המס. בנוסף לכך, הרחבת מעגל הזכאים לנקודות אלו ייתכן ומלמד גם הוא דבר מה על מצבו הסוציואקונומי של המדינה, אך זהו אינו המקום להרחיב על כך.

החזרי מס מודרני

הידעת? החזרי מס גם לשכירים!

ראשית, חשוב לציין כי עצמאים ושכירים כאחד זכאים ליהנות מהחזרי מס (בשונה מן המקובל לחשוב, שכן רבים מן השכירים נמנעים מן ההתעסקות עם רשויות המס). שנית, דעו כי החישוב, בסופו תתקבל ההחלטה האם הנכם זכאים להטבה או לאו, יקבע בסוף שנת המס עם התייחסות, כמובן, לגובה ההכנסות לצד ההוצאות. במקרה של שכיר, החזרי מס כיום יכולים להיות תוצאה של העסקה במגוון מקומות עבודה והבדל ניכר בין ההכנסות בסוף שנת המס לבין אלו להן ציפה. במקרה שכזה, ולאחר מילוי טופס תיאום מס כנדרש בחוק (בו עושה שימוש המעביד על מנת לקבוע את היקף המס אות עליו לשלם מדי חודש), ייתכן ויהיה השכיר זכאי להטבה בדמות החזרי מס.

האם גם לי מגיעים החזרי מס?

כאמור, היקף הזכאים ליהנות מנקודות מס מתרחב כל העת. על פי פקודת מס הכנסה, כל תושב ישראלי זכאי ל-2.5 נקודות מס (עבור היותו תושב במדינה זכאי לשתי נקודות זכות, ורבע נקודה נוספת עבור נסיעותיו לעבודתו). בני נוער עובדים בגילאי 16 – 18 זכאים לנקודת זיכוי נוספת. בנוסף לכך, חיילים, עולים חדשים, תושבי אזורי ספר ופריפריה זכאים גם הם לנקודות זיכוי הבאות לידי ביטוי בקבלת ההטבה. אלו הם רק חלק קטן מן הזכאים להטבות אלו. במידה ומצאתם עצמכם ברשימה זו, או מעוניינים לברר האם אתם במסגרת הזכאים – יש לפנות למרכז המידע ברשות המיסים ושם תוכלו לברר על החזרי מס במדינת ישראל.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעשויות לעניין אתכם
קציצות
כספים
מה עדיף כלכלית: גריל גז או גריל פחמים?

הכנה של בשרים על האש היא חוויה יוצאת דופן, ארוחה מיוחדת אשר מרכזת יחד חברים ובני משפחה. בין אם אתם אוהבים להכין על הגריל שלכם נתחי בשר, או שאתם מעדיפים

בית ראשית
נדל"ן
באיזו מדינה בארה"ב מומלץ להשקיע בנדל"ן

כמה כבר חודשים טובים שאתם חושבים על השקעת נדל"ן בארצות הברית? קיבלתם ירושה מההורים והחלטתם שזו תהיה הדרך הכי טובה לנצל אותה? אם כך, כדאי שתדעו שמדובר על בחירה נפלאה.

באילו מקרים נצטרך את ביטוח המבנה המשותף
ביטוחים
באילו מקרים נצטרך את ביטוח המבנה המשותף?

ביטוח מבנה משותף הוא ביטוח המעניק כיסוי ביטוחי לרכוש המשותף לכל דיירי הבניין. מלבד ההגנה על הרכוש, גם דיירי הבניין מוגנים מתביעות אישיות בגין פציעה במרחב המשותף. יש לא מעט